Tuntuuko että kiinnostusta sukupuolisegregaation käsittelyyn opiskelijoiden kanssa olisi, mutta ei aikaa kahlata läpi erilaisia sivustoja tehtäviä etsien? Kokosimme alle linkkejä, joiden avulla löydät valmiita tehtäviä oppitunneille! Lopusta löydät myös erilaisia materiaaleja, joita voit hyödyntää, kun haluat kartuttaa tietoa sukupuolisegregaatiosta ja -sensitiivisyydestä.
Tehtäviä sisältäviä materiaaleja:
Yli stereotypioista – keinoja sukupuolittuneiden alavalintojen purkamiseen (toim. Maisa Anttila & Elina Elme, 2022; LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarja, osa 38). Materiaali on tuotettu osana Roolipeli-hanketta (ESR-hanke, 2020–2022).
Materiaali sisältää valmiita tehtäviä sukupuolirooleihin ja –normeihin, tasa-arvoon ja alavalintoihin liittyen. Suurin osa tehtävistä on helposti toteutettavissa ilman isoja etukäteisvalmisteluja. Vaihtoehtoja löytyy keskustelujen ohjaamisesta toiminnallisiin tehtäviin.
Potentiaali-hankkeen materiaaleja (ESR-hanke, 2019–2022)
Täältä löydät sekä teoriaa että tehtäviä sukupuolisegregaation käsittelyyn opiskelijoiden kanssa.
https://www.potentiaalihanke.fi/wp-content/uploads/2022/06/Tietoa-segregaatiosta-oppitunneille.pdf
https://www.potentiaalihanke.fi/wp-content/uploads/2022/05/Potentiaali_opotunti2022.pdf
Potentiaali-hankkeen Potentiaalipolku-peli (ESR-hanke, 2019–2022)
Potentiaalipolku.fi on pohdintapeli, joka kannustaa koulutukseen ja työuraan liittyvien asioiden miettimiseen. Pelissä pohditaan erilaisia väittämiä, mutta se ei ole ammatinvalintatesti. Pelin avulla opiskelija voi tunnistaa sellaisia asioita, jotka vaikuttavat tulevaisuuden suunnitteluun.
NAU! Tasa-arvoisesti uralle -hankkeen materiaaleja (ESR-hanke, 2020–2022)
NAU-hankkeen työkaluista löydät valmiita tehtäviä opiskelijoille sekä materiaaleja opettajan ja työyhteisön reflektoinnin tueksi. Esimerkkejä tehtävistä opiskelijoille:
Polkuni päätöksentekijänä-tehtävä opiskelijoille (video) (NAU! -hanke)Videomuotoisessa kuunteluharjoituksessa tarkoituksena on mm. lisätä tietoisuutta itsestä päätöksen tekijänä ja pohtia päätöksentekoon vaikuttavia asioita.
Linkki suoraan videoon: https://tuni.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=469281c4-6d7a-4b5f-bfe5-af1600a1cacb
Taitoposteri-harjoituksen (NAU! -hanke) tarkoituksena on tehdä näkyväksi ja sanoittaa omaa motivaatiotaan ja taitojaan. Mielikuvaharjoituksessa ohjaaja lukee ääneen lyhyen kehyskertomuksen, joka virittelee osallistujat ajattelemaan ihannetyötään ja asioita, joissa on hyvä. Tämän jälkeen opiskelijoille esitetään kysymyksiä, joihin vastaamalla he kokoavat oman taitoposterinsa. Tehtävä ei vaadi suuria etukäteisvalmisteluja.
Keskustelukortit (NAU! -hanke) Kortteja opiskelijoiden keskustelun tueksi. Kortit sisältävät kysymyksiä sukupuolisegregaation ja yhdenvertaisuuden pohdintaan.Pätevä ammattilainen-harjoitus (Kaikkien amis-hanke, 2020). Harjoituksen tarkoituksena on herättää keskustelua siitä, millainen ihminen on pätevä ammattilainen ja pohtia, sopiiko tämä määritelmä kaikkiin esimerkiksi ulkoisista ominaisuuksista riippumatta.
Harjoitusta voi soveltaa helposti lukiokäyttöön valitsemalla opiskelijoiden pohdittavaksi esimerkiksi omaan oppiaineeseen liittyviä ammatteja. Tehtävä ei vaadi suuria etukäteisvalmisteluja.