Materiaalivinkkejä opetukseen

Vipuvoimaa EU:lta 2014 - 2020
Euroopan unioni Euroopan sosiaalirahasto

Tuntuuko että kiinnostusta sukupuolisegregaation käsittelyyn opiskelijoiden kanssa olisi, mutta ei aikaa kahlata läpi erilaisia sivustoja tehtäviä etsien? Kokosimme alle linkkejä, joiden avulla löydät valmiita tehtäviä oppitunneille! Lopusta löydät myös erilaisia materiaaleja, joita voit hyödyntää, kun haluat kartuttaa tietoa sukupuolisegregaatiosta ja -sensitiivisyydestä.  

Tehtäviä sisältäviä materiaaleja:

Yli stereotypioista – keinoja sukupuolittuneiden alavalintojen purkamiseen (toim. Maisa Anttila & Elina Elme, 2022; LAB-ammattikorkeakoulun julkaisusarja, osa 38). Materiaali on tuotettu osana Roolipeli-hanketta (ESR-hanke, 2020–2022). 

Materiaali sisältää valmiita tehtäviä sukupuolirooleihin ja –normeihin, tasa-arvoon ja alavalintoihin liittyen. Suurin osa tehtävistä on helposti toteutettavissa ilman isoja etukäteisvalmisteluja. Vaihtoehtoja löytyy keskustelujen ohjaamisesta toiminnallisiin tehtäviin. 

Potentiaali-hankkeen materiaaleja (ESR-hanke, 2019–2022) 

Täältä löydät sekä teoriaa että tehtäviä sukupuolisegregaation käsittelyyn opiskelijoiden kanssa.
 

Suorat linkit Potentiaali-hankkeen tehtäviin. Tavoitteena on saada oppilaat pohtimaan mielikuviaan/käsityksiään eri ammateista ja niissä tarvittavista osaamisista sekä omiin valintoihin vaikuttavista asioista. Potentiaalihankkeen tehtäväpaketeista löydät valmiit tuntisuunnitelmat kahdelle oppitunnille. Materiaali sisältää tehtäviä opiskelijoille sekä tietoa segregaatiosta ja sen vaikutuksista. Tehtävät ovat helposti toteutettavissa ilman suuria etukäteisvalmisteluja. 

https://www.potentiaalihanke.fi/wp-content/uploads/2022/06/Tietoa-segregaatiosta-oppitunneille.pdf  

https://www.potentiaalihanke.fi/wp-content/uploads/2022/05/Potentiaali_opotunti2022.pdf  

Potentiaali-hankkeen Potentiaalipolku-peli (ESR-hanke, 2019–2022) 
Potentiaalipolku.fi on pohdintapeli, joka kannustaa koulutukseen ja työuraan liittyvien asioiden miettimiseen. Pelissä pohditaan erilaisia väittämiä, mutta se ei ole ammatinvalintatesti. Pelin avulla opiskelija voi tunnistaa sellaisia asioita, jotka vaikuttavat tulevaisuuden suunnitteluun. 

NAU! Tasa-arvoisesti uralle -hankkeen materiaaleja (ESR-hanke, 2020–2022) 

NAU-hankkeen työkaluista löydät valmiita tehtäviä opiskelijoille sekä materiaaleja opettajan ja työyhteisön reflektoinnin tueksi. Esimerkkejä tehtävistä opiskelijoille: 

Polkuni päätöksentekijänä-tehtävä opiskelijoille (video) (NAU! -hanke)  

Videomuotoisessa kuunteluharjoituksessa tarkoituksena on mm. lisätä tietoisuutta itsestä päätöksen tekijänä ja pohtia päätöksentekoon vaikuttavia asioita.

Linkki suoraan videoon: https://tuni.cloud.panopto.eu/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=469281c4-6d7a-4b5f-bfe5-af1600a1cacb 

Taitoposteri-harjoituksen (NAU! -hanke) tarkoituksena on tehdä näkyväksi ja sanoittaa omaa motivaatiotaan ja taitojaan. Mielikuvaharjoituksessa ohjaaja lukee ääneen lyhyen kehyskertomuksen, joka virittelee osallistujat ajattelemaan ihannetyötään ja asioita, joissa on hyvä. Tämän jälkeen opiskelijoille esitetään kysymyksiä, joihin vastaamalla he kokoavat oman taitoposterinsa. Tehtävä ei vaadi suuria etukäteisvalmisteluja.   

Keskustelukortit (NAU! -hanke)  Kortteja opiskelijoiden keskustelun tueksi. Kortit sisältävät kysymyksiä sukupuolisegregaation ja yhdenvertaisuuden pohdintaan.  

Pätevä ammattilainen-harjoitus (Kaikkien amis-hanke, 2020). Harjoituksen tarkoituksena on herättää keskustelua siitä, millainen ihminen on pätevä ammattilainen ja pohtia, sopiiko tämä määritelmä kaikkiin esimerkiksi ulkoisista ominaisuuksista riippumatta.  

Harjoitusta voi soveltaa helposti lukiokäyttöön valitsemalla opiskelijoiden pohdittavaksi esimerkiksi omaan oppiaineeseen liittyviä ammatteja. Tehtävä ei vaadi suuria etukäteisvalmisteluja. 

Minä olen Lumo-peli (JAMK, 2020)  

”Minä olen Lumo” on opetus- ja ohjaushenkilöstölle suunnattu roolipeli. Peliä on mahdollista soveltaa eri koulutusasteilla. Peli haastaa pohtimaan empatiaa, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kysymyksiä. 

Minä olen Lumo -peli on JAMKin ammatillisen opettajakorkeakoulun luoma. Peli on kehitetty Tasa-arvoa ja reformia -hankkeen sekä Lasten ja nuorten säätiön Taidot elämään -hankkeen yhteistyönä. Kesto 30–40 min.  

TULE HYVÄ KAKKU! Työkaluja sukupuolten tasa-arvon luovaan käsittelyyn (toim. Mai Salmenkangas, 2023, Metropolia AMK:n julkaisuja)  

Sukupuolten tasa-arvon käsittelyä luovien menetelmien kautta. Menetelmäopas sisältää ohjeita tasa-arvoon virittäviin harjoituksiin ja luoviin prosesseihin.  

Materiaali sisältää valmiita tehtäviä ja ohjeet opettajalle. Suurin osa tehtävistä ei vaadi suuria etukäteisvalmisteluita tai erityisiä materiaaleja. Luovat prosessit-luvusta (s. 51) löydät lisäksi tehtäviä, joissa hyödynnetään myös esim. erilaisia vedostustekniikoita. Tehtäviä voidaan hyödyntää esim. taideaineiden ja äidinkielen tunneilla.  

Havainnointilomake sukupuolitietoisesta toiminnasta (Anttila, M. & Nöjd, T., 2021)  

Roolipeli-hankkeessa (ESR-hanke, 2020–2022) tuotetuissa havainnointitehtävässä tarkastellaan oman työ- tai opiskeluympäristön sukupuolisegregaation ja tasa-arvon tilannetta kolmesta näkökulmasta: oma toiminta, työyhteisö ja nuoret. Materiaalin avulla voidaan arvioida esimerkiksi opetusmateriaaleja ja työyhteisön toimintaa ja osallistaa nuoria kertomaan omia mielipiteitään ja kokemuksiaan liittyen sukupuolisegregaation teemaan. 

Videoita ja podcasteja:   
  

Videoita:   

Mielikuvia ammateista ja ammattilaisista, video (Video on toteutettu LAB-ammattikorkeakoulun ESR-hankkeissa VETO ja Roolipeli) Videossa eri alojen ammattilaiset pohtivat omaa alaansa ja siihen liittyviä mielikuvia ja stereotypioita. Lisäksi he kertovat mitä alalla pääsee tekemään ja toisaalta myös mitä haasteita ovat kohdanneet. Kesto 5.27 min.  

  

Potentiaali-hankkeen Myytit myttyyn-videoita ammatillisesta segregaatiosta (ESR-hanke, 2019–2022) 
Myytit myttyyn! Uskomuksia ja oletuksia koulutus- ja uravalinnoista: Riko kaava.  

Lyhyt video herättelyyn. Videossa kerrotaan sukupuolisegregaation vaikutuksista. Kesto 1.09 min.  

Myytit myttyyn! Uskomuksia ja oletuksia koulutus- ja uravalinnoista: Isona sinusta tulee sinä.  

Lyhyt video herättelyyn. Videolla kerrotaan koulutusvalintojen taustalla vaikuttavista syistä. Kesto 1.05 min.  

Myytit myttyyn! Uskomuksia ja oletuksia koulutus- ja uravalinnoista: Näe pintaa syvemmälle.  

Lyhyt video herättelyyn. Videolla kerrotaan ammatteihin liitetyistä mielikuvista. Kesto 1.06 min.  

Espoon kaupungin Unelmoi isosti-videoita eri alojen ammattilaisista. Ammattilaiset kertovat työstään tai opinnoistaan ja mistä he unelmoivat nuorempina. Videoiden teemana eivät ole sukupuoleen liittyvät teemat, mutta puhujissa on mukana myös henkilöitä, jotka ovat valinneet sukupuolelleen epätyypillisemmän alan. Kestot vaihtelevat 2–8 minuutin välillä.    

  

Potentiaali-hankkeen (ESR-hanke, 2019–2022) soittolista: Videosuosituksia opetukseen tasa-arvosta ja ammatillisesta segregaatiosta  

Soittolista sisältäen tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen yleisesti sekä sukupuolten tasa-arvoon liittyviä videoita. Mukana videoita ammatinvalinnasta, ja eri alojen ammattilaisten ja opiskelijoiden haastatteluita myös sukupuoliteema huomioiden. 

  

Podcasteja   

Tietoisempia alavalintoja –podcast (Anttila, M. & Nöjd, T., 2021). Podcast-sarja on toteutettu LAB-ammattikorkeakoulun ja Outward Bound Finland ry:n Roolipeli-hankkeessa (2020–2022). 

Tämän tehtäviä sisältävän podcast-sarjan tarkoituksena on pysähtyä miettimään omaa alavalintaa eri näkökulmista sekä antaa välineitä tietoisemman valinnan tekemiseen tai jo tehtyjen valintojen tarkasteluun. Sarja sisältää viisi (5) jaksoa, joiden aiheina ovat muuttuva työelämä, normit, mielikuvat ja stereotypiat, kiinnostus ja kokemukset sekä epätasa-arvoinen kohtelu.  

Yksittäisten jaksojen kesto alle 3 min.  

ProLearn Podcast: Sukupuolistereotypioiden vaikutukset opinto- ja urapolkuihin  

OAMKin ammatillisen opettajakoulutuksen podcastissa käsitellään stereotypioita ja erityisesti sukupuolistereotypioiden vaikutusta opinto- ja urapolkuihin. Videolla ovat haastattelussa OAMKin lehtorit Laura Paaso ja Mona Eid. Kesto 36.23 min.  

  

Ohjeistuksia ja oppaita kouluun:   

  

Ruuti-hankkeen (ESR-hanke, 2018–2020) Opiskelijan muistilappu sukupuolisensitiiviseen urasuunnitteluun. Yhden sivun koonti. Esite sisältää vinkkejä, joiden avulla opiskelija voi pohtia hakeutumista ja opiskelua sukupuolen mukaan eriytyneillä koulutusaloilla. 

   

Ruuti-hankkeen (ESR-hanke, 2018–2020) Opettajan ja ohjaajan muistilappu sukupuolisensitiiviseen uraohjaukseen. Yhden sivun koonti. Esite sisältää vinkkejä, miten huomioida sukupuolisensitiivisyys uraohjauksessa.  

  

Sukupuolen moninaisuus koulussa (ohjeistuksia) (Mielenterveystalo.fi)  

Tietoa sukupuolen moninaisuudesta ja sen huomioinnista koulussa.  

https://www.mielenterveystalo.fi/fi/seksuaalisuus-sukupuoli/sukupuolen-moninaisuus-koulussa

  

Setan tuottamia oppimateriaaleja ja kasvatushenkilökunnalle suunnattuja oppaita  

Tietoa sukupuolisensitiivisyydestä, sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuudesta ja sukupuolinormeista. 

  

Sukupuolitietoinen viestintä (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2023)  

Konkreettisia vinkkejä sukupuolisensitiiviseen viestintään arjessa.  

  

Tasa-arvoasiain neuvottelukunta (Tane) (sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva asiantuntijaelin) ohjeistuksia 

Tietoa ja pohdintatehtäviä. Materiaali on suunnattu aineenopettajille.  

  

Oulun Yliopisto
Oulu
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Vipuvoimaa EU:lta 2014 - 2020
Euroopan unioni Euroopan sosiaalirahasto